How to Win Friends and Influence People

The Only Book You Need to Lead You To Success

Dale Carnegie

1936 | 255 sivua | Osta

Myönnän, että Dale Carnegien How to Win Friends and Influence People on otsikointinsa puolesta hieman luotaansatyöntävä. Kuitenkin tämä 1936 ensimmäistä kertaa julkaistu teos on myynyt maailmanlaajuisesti yli 30 miljoonaa kappaletta ja noussut Time Magazinen 100 vaikuttavimman teoksen listalla sijalle 19. Tämän lisäksi kirja nousi esiin muutamissa keskusteluissa positiivisessa valossa, joten uskaltauduin varovaisesti raottamaan kantta. Ja voin sanoa, että kannatti.

Ensin vähän taustaa omasta takaa.

Ihminen on luonteeltaan matkija. Opimme siis ottamalla mallia. Olen seurannut ihmisiä, joilla on tilanteesta ja puitteista riippumaton kyky toimia systemaattisen ihailtavasti. Päällimmäinen ajatukseni on ollut: miten nämä henkilöt pystyvät tuohon? Miten he osaavat aina valita ne oikeat sanat, eleet ja ilmeet? Mihin heidän taikansa perustuu? Miksi itse kerta toisensa jälkeen epäonnistun vastaavissa tilanteissa löytämään ne samat oikeat sanat tai käytöksen?

Hiljalleen aloin ymmärtää, että yhden oikean vastauksen sijasta kyseessä on isompi paletti periaatteita, joita yhdistelemällä voi kehittää omaa käytöstään haluttuun suuntaan. Ja että tämän paletin hallinta vaatii raakaa, vuosia kestävää treeniä. Muutenhan jengi olisi ihan marttiahtisaarina ja maailma olisi rauhallinen paikka.

Carnegien silmiä avaava teos vahvistaakin sitä näkemystä, jonka olen hiljattain sisäistänyt: luonnolliselta näyttävä osaaminen on usein jatkuvan systemaattisen ja tiedostetun harjoittelun tulos. Kuulostaa itsestäänselvältä, mutta usein sisäistäminen on aivan eri tason oivaltamista kuin rationaalinen ymmärtäminen.

Toisille (matkimalla) oppiminen voi tapahtua tiedostamatta automaattisesti ilman sen suurempaa ulkoista apua, ja ymmärränkin täysin, että tässä tapauksessa tällaisia teoksia—tai self-help -kirjallisuutta ylipäätänsä—on helppo pitää turhana, kun ei näe tai koe tarvetta. Uskallan kuitenkin sanoa, että iso porukka ihmisiä hyötyisi, jos kehittäisi kanssakäymisen kykyjään ihan tietoisesti. Itsensä kehittämisessä on se hieno puoli, että usein vaikutuksesta nauttii sinun itsesi lisäksi myös ne ihmiset, keiden kanssa olet tekemisissä.

Sitten itse kirjaan.

How to Win Friends and Influence People jakautuu neljään pääkohtaan. Ensin käydään läpi perusteet ihmisten kanssa toimimisesta. Tämän jälkeen siirrytään ensivaikutelman tekemisen kautta mm. keskustelutaitoihin, väärärässä olemisen myöntämiseen ja toisen tarpeiden ymmärtämiseen. Lopulta päädytään johtamisen ja motivoinnin saloihin. Näin listattuna ja luettuna teemat voivat vaikuttaa täysin itsestäänselviltä, mutta kuten todettua, rationaalinen ymmärtäminen ja sisäistäminen ovat kaksi eri asiaa. Dale auttoi minua jälkimmäisen kanssa.

Koska kirjassa läpikäytävät vinkit ja tekniikat voivat helposti vaikuttaa suoranaiselta manipulaatiolta, Dale painottaa jatkuvasti, että käytöksesi on oltava aitoa ja tultava suoraan sydämestä, sillä kukaan ei halua tulla mielistellyksi. En voi korostaa tämän merkitystä tarpeeksi. Vastapuoli huomaa välittömästi, jos toimit agendan alla.

On totta, että kirja olisi voinut olla lyhyempi, vaikka ei se nytkään pitkä ole (~250 sivua). Kappaleet noudattavat selkeää rakennetta: ensin käydään periaate läpi ja sen jälkeen tuodaan esille 3-6 esimerkkiä kyseiseen periaatteeseen liittyen. Joidenkin kappaleiden kohdalla tuntui, että lyhyemmälläkin esittelyllä asia olisi tullut selväksi. Samoin jotkut kappaleista ovat hyvin samankaltaisia keskenään.

Sisäistääkseen kirjan opit on esimerkit hyvä lukea rauhassa pureskellen. Dale jopa suosittelee lukemaan jokaisen kappaleen aina kaksi kertaa ennen eteenpäin siirtymistä. Itse luin kirjan vain kerran, mutta kolmanneksen luettuani tuli fiilis, että olisikohan sittenkin pitänyt noudattaa tätä vinkkiä. Voikin hyvin olla, että palaan tähän teokseen ainakin selailun merkeissä.

Teksti on kivan luettavaa ja tulin alleviivanneeksi lähes joka sivulta jotain mieleenpainuvaa ja mielestäni tärkeää opittavaa. Jos nostaisin yhden Carnegien lauseista ylitse muiden, olisi se kuitenkin tämä:

“Any fool can criticize, complain, and condemn—and most fools do. But it takes character and self-control to be understanding and forgiving.”

Niin totta. Tätä ymmärtämistä ja toisen saappaisiin asettumista voi harjoittaa missä vain. Onko esimehesi aivan **tun ärsyttävä? Tai onko jonkun poliitikon käytös mielestäsi pöyristyttävää? Ymmärtämisen ja empatian kykyä on hyvä harjoittaa erityisesti silloin, kun se tuntuu jopa vastenmieliseltä (lue esimerkiksi arvosteluni kirjasta Yksi Meistä, joka kertoo Norjan massasurmaaja Anders Breivikistä). Usein toisen käytökselle löytyy juurisyy. On hyvä pitää mielessä, että jos olisimme heidän tilanteessaan, mitä suurimmalla todennäköisyydellä käyttäytyisimme kuin he (kts. arvosteluni kirjasta Free Will).

Tein kirjaa lukiessa jokaisesta kappaleesta pienet muistiinpanot takakanteen. Ajattelin ensin kirjoittaa muistiinpanot auki tähän kokonaan, mutta koska niitä oli niin paljon (30 kappaletta), säästän sinut niiltä. Hah!

Loppuun vielä twisti! Koska hyvän ravintolan on tapana tarjota viinisuosituksia annoksille, suosittelee kirjakorneri tämän kirjan ketjukaveriksi Marshall B. Rosenbergin Nonviolent Communicationia. Uskon, että ahmimalla nämä kaksi teosta teet ihmeitä sekä itsellesi että ihmissuhteillesi.

...tai selaa aiheittain: artikkeli , kirja-arvostelu tai podcast .

Tietoa kirjoittajasta

Olen suunnittelija, joka on saanut palvella lähes 100 asiakasta, joihin kuuluvat mm. Smartly.io, Nosto, Leadfeeder, Kesko, PwC ja Ruohonjuuri. Aiemmin toimin Venuun brändivastaavana.

Perustamani suunnittelutoimisto Solder auttaa asiakkaitaan rakentamaan maailmanluokan palveluita.

Menu