Start With Why

How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action

Suositusta TED-puheesta kimmonnut Start With Why pysäyttää lukijan ajattelemaan omia motiivejaan.

Olet saattanut törmätä Simon Sinekiin hänen kuuluisan TED-talkinsa kautta. Eikä ihme. Tähän päivään mennessä videon on nimittäin nähnyt yli 37 miljoonaa ihmistä. Kuten varmasti monet muutkin, video innoitti minut tilaamaan oman kopioni teeman ympärille kirjoitetusta Start With Why -kirjasta. Kävi kuitenkin, että videon perusteella kuvittelin saaneeni irti jo kaiken oleellisen. Kirja jäi hyllyyn vuosiksi.

Vähän aikaa sitten kuitenkin ajattelin, että alkaisin kuunnella äänikirjoina niitä teoksia, joita en välttämättä muuten tulisi lukeneeksi. Start With Why sopi tähän kategoriaan ja niin teos päätyi korviini.

Myönnän innostuneena, että olin kuvitelmani videon riittävyydestä olivat potaskaa. Kirja antoi paljon enemmän kuin mitä video antoi odottaa.

Kultainen ympyrä

Usein sekä yritysten että ihmisten viestintä on sitä, että kerrotaan, minkälaisia tuotteemme tai minkälainen työmme on (juhlien smalltalkit, anyone?). Sinekin teesi on, että tämä on nurinkurinen järjestys. Todellisuudessa inspiroivat yritykset ja ihmiset kun kommunikoivat juuri toisin päin: he aloittavat juurisyystä. He aloittavat “why”sta.

Niin sanottu kultainen ympyrä (the golden circle) pitää sisällään kolme tasoa: miksi (why), miten (how) ja mitä (what). “Ihmiset eivät osta sitä mitä teet, vaan miksi teet sen”. Tämä toistetaan kymmeniä kertoja, joten lause jää varmasti mieleesi. Sillä ihmiset eivät osta mitä teet, vaan miksi teet sen. Ihmiset eiv… okei, mennään eteenpäin.

Aiemmin olin skeptisempi tämän jyrkältä kuulostavan lauseen suhteen, mutta kirjassa Sinek saa enemmän tilaa ja aikaa selittää taustoja. Simon ei muun muassa väitä, että tämä väite pitäisi aina paikkansa, vaan olemassa on myös toinen keino vaikuttaa. Ja se toinen keino on manipulointi.

16 tuntia mielekästä työtä voimaannuttaa, vartti epämielekästä puuduttaa.

Manipuloinnilla tarkoitetaan käyttäytymiseen vaikuttamista keinoilla, jotka voivat toimia lyhyellä tähtäimellä. Jopa vuosia. Pitkällä tähtäimellä manipulointi (kuten esimerkiksi alennukset asiakkaille tai korkean palkan tarjoaminen työntekijälle) tulee kuitenkin kalliimmaksi kuin vilpitön ja juurisyystä käsin operointi (eli sieltä omasta why:sta). Kuulostaa selkeältä, mutta on huomattavasti vaikeammin tehty kuin sanottu. Ja herättää myös kysymyksen, että mikä tämä why sitten on?

Mikä ihmeen why?

Why on sinun “miksi”, sinun juurisyy. Juurisyy on jotain, mikä tuntuu sisäisesti oikealta. Voit nimittää sitä kutsumukseksi, taipumukseksi, tehtäväksi tai missioksi. Taustalla on aina kuitenkin ajatus, että tämä juurisyy on asia, jonka haluat nähdä toteutuvan maailmassa ja olet valmis näkemään sen eteen vaivaa. Ja olet vieläpä valmis näkemään kaiken tämän vaivan ilman mitään taetta onnistumisesta.

Kuten Friedrich Nietzsche hyvin aikanaan totesi: “He who has a why can bear any how”. Eli kun tiedät juurisyysi, kestät kyllä keinot.

Kaikilla on ongelmia. On jopa sanottu, että onnellisuus on ongelmanratkaisua. Eikä minkä tahansa ongelman, vaan sellaisen, jonka kokee tärkeäksi. Jos ratkaiset itsellesi tärkeitä ongelmia, et koe uupuvasi. 16 tuntia mielekästä työtä voimaannuttaa, vartti epämielekästä puuduttaa. Teet jotain, mikä itsessään on antoisaa. Teet jotain, mihin uskot. Why on se, mihin sydämessäsi uskot.

Myös muut aistivat, kun teet asioita sydämestä ja tiedät juurisyysi. Siksi inspiroivien ihmisten tai yritysten ei tarvitse tarjota muita parempia etuja tai ulkoisia puitteita. He tarjoavat jotain, millä on itsessään arvoa. He tarjoavat tarkoitusta ja sen toteuttamista.

Juurisyy löydetään, sitä ei keksitä. On harmillista seurata vierestä, kun yritykset workshopeissaan koittavat väkisin keksiä toiminnalleen juurisyytä, vaikka perustaja on jo kauan aikaa sitten halunnut tehdä jotain aivan muuta. Toki yrityksen toimintaa voidaan aina kirkastaa, mutta jos johto ei itse vilpittömästi usko siihen, mitä yritys tekee, on työntekijöiden lähes mahdotonta tehdä sitä. Ainakaan pitkällä tähtäimellä.

Why ja työ

Eräs ystäväni aikanaan ehdotti, että laajentaisin liiketoimintaani palkkaamalla työntekijöitä, jotta voisin keskittyä liiketoiminnan kasvattamiseen ja sitä kautta nauttia matkustelusta ja vapaudesta. Ajatus tuntui teoriassa kiinnostavalta, mutta sydämessä en syttynyt.

Sen verran uskallan muuten vinkata, että raha ei ole kenenkään why.

Kesti näinkin kauan ymmärtää, että miksi en syttynyt. Hän nimittäin kauppasi minulle omaa juurisyytään. Hän halusi rakentaa liiketoimintaa ja se tuli hänelle sydämestä. Tajusin, että minun juurisyyni oli jossain muualla.

Jokaisen yrityksen takana on joku perustaja, jolla oli omat syynsä perustaa yritys. Jos nämä syyt ovat aitoja arvoja, yritys voi menestyä. Mutta jos arvot ovat vain välinearvoja, ennustan pitkän tähtäimen haasteita. Tällaisen yrityksen on vaikea löytää henkilöstöä, joka haluaisi sitoutua muilla keinoin kuin ulkoisesti. Ja ulkoiset sitouttamiskeinot sekä toimivat heikommin että tulevat kalliiksi.

Juurisyy on se taustatekijä, joka parhaassa tapauksessa näkyy kaikessa tekemisessämme. Pahimmillaan emme ole koskaan edes vaivaantuneet etsimään sitä, vaan teemme asioita välinearvot silmissä kiiluen. Odotamme, että tulevaisuus tuo mukanaan satumaisen ratkaisun kaikkiin haasteisiimme. Todellisuudessa tilanne vastaa kuitenkin enemmän sitä, että olet aikoja sitten kääntynyt risteyksestä väärään suuntaan ja jatkanut ajamista. Jotta voisit löytää oikean suunnan, on käännyttävä takaisin, nähtävä kaikki se vaiva. Ja sitä harva on valmis tekemään.

Sen verran uskallan muuten vinkata, että raha ei ole kenenkään why. Eikä maine, menestys, arvostus tai kunnia. Ne ovat kaikki mahdollisia sivutuotteita, kun toteutat sisäistä juurisyytäsi.

Kun luovut tarpeesta menestyä, olla rikas ja suosittu, voit keskittyä tekemään juuri sitä, mitä haluat.

Kritiikki

Start With Why alkaa toistaa sanomaansa nopeasti. Toisaalta koin, että kirjassa tuli jatkuvasti jotain uutta, koska esimerkkejä oli paljon. Kuitenkin välillä tuntui turhauttavalta, kun samoja lauseita toistettiin identtisenä useampaan kertaan. Toki, kertaus on opintojen äiti, mutta jotain rajaa.

Toinen häiritsevä tekijä on Applen korostaminen. Simon Sinek käyttää Applea läpi kirjan esimerkkinä yrityksestä, jolla on vahva why. Näin varmasti on, mutta olisi ollut hienoa kuulla myös muita esimerkkejä. Kyllä, kirjassa mainittiin myös muita juurisyytään toteuttavia yrityksiä, mutta niiden lukumäärä oli laskettavissa yhden käden sormilla.

Tästä päästäänkin todella epäsuorasti aiheeseen, jota koitan taitavasti kierrellä: mikä on minun why?

Minun why

Niin, mikä on minun why? Mikä on minun juurisyyni? Miksi herään aamulla tekemään niitä asioita, joita teen?

Huomasin, että kirjaa kuunnellessani aloin tarkemmin miettiä, miksi teen nykyistä työtäni. Tai miksi ylipäätänsä teen niitä asioita, joita teen. Mikä sisäinen motivaatio kumpuaa kaikessa olemuksessani?

Huomasin, että olen elämäni varrella tehnyt paljon asioita jostain muusta syystä kuin juurisyystäni, ja poikkeuksetta nämä asiat ovat tuntuneet väärältä. Tunsin, että kaikki mitä teen, ei ole itseäni varten.

Tunsin, että haluan auttaa muita.

Haluan tuoda iloa elämään.

Siinä se on. Minun juurisyyni.

Mitä? Eivätkö kaikki? Jollain tasolla varmasti. Olen kuitenkin huomannut, että saan suurimmat luontaiset kiksit silloin, kun saan vilpittömästi auttaa ja ilahduttaa toista ihmistä. Kun saan palvella ja herättää tunteita.

Tämä näkyy esimerkiksi siten, että saan toimia inspiroivana esimerkkinä pojalleni. Leikkiä hänen kanssaan, eläytyä täysillä, nauraa ja itkeä yhdessä, lukea iltasatuja ja tuntea yhteenkuuluvuutta.

Tämä näkyy parisuhteessani siten, että aamusta toiseen näen vieressäni hymyilevän ihmisen, jota saan palvella. Kenelle saan olla hyvä ja kenen olo minun on ilo ja kunnia tehdä rakastetuksi.

Tämä näkyy työssäni siten, että rakennan palveluita sellaisella tarkkuudella, että haluaisin käyttää niitä itse. Haluan, että rakentamistani asioista on iloa ja hyötyä, että niitä on ilahduttavan helppo käyttää ja ne vain “tuntuvat oikealta”.

Kaikki mitä teen, pohjautuu tähän. Ja jos ei pohjaudu (kuten voi hyvin käydä ja on käynytkin, useasti), on aika pysähtyä ja miettiä, tuntuuko tämä oikealta. Kuka ilahtuu tästä?

Siispä se on minun juurisyyni: tuoda iloa elämään.

Mikä on sinun?

...tai selaa aiheittain: artikkeli , kirja-arvostelu tai podcast .

Heräsikö ajatuksia?

Usein blogeissa on kommentointiosio, jossa kävijät pääsevät jakamaan ajatuksiaan muille lukijoille. Olen jättänyt kommentointimahdollisuuden tarkoituksella pois seuraavista syistä:

  1. Jos blogi on kävijämääriltään maltillinen (kuten tämä), kommentointiosiot ovat usein tyhjiä.
  2. Kommentit ovat harvemmin pitkän ajatustyön tuloksia, vaan enemmänkin nopeita heittoja.
  3. Henkilökohtainen keskustelu on usein antoisampaa.

Kommenttisi ja ajatuksesi ovat minulle tärkeitä. Kannustankin sinua lähestymään minua suoraan ajatuksellasi. Laita sähköpostia minulle. Ne keskustelut, jotka ovat nousseet jostain kirjoituksestani, ovat usein toimineet innostuksena jatkaa kirjoittamista. Kiitos, että jaksatte uskoa ja osallistua.

Jussi Virtanen

Olen suunnittelija, joka on saanut palvella lähes 100 asiakasta, joihin kuuluvat mm. Smartly.io, Nosto, Leadfeeder, Kesko, PwC ja Ruohonjuuri. Aiemmin toimin Venuun brändivastaavana.

Perustamani suunnittelutoimisto Solder auttaa asiakkaitaan rakentamaan maailmanluokan palveluita.

Edellinen Seuraava
Jussi
Virtanen
Menu